پیش از شروع بازی:

برای داشتن سطح بهتر بازی، مقداری از پودر مخصوص کاروم را بر روی تخته پخش نمایید. نحوه چینش مهره‌ها به این صورت می‌باشد که مهره ملکه در مرکز دایره وسط تخته قرار می‌گیرد، اطراف آن سه مهره سفید و سه مهره مشکی و اطراف این شش مهره، شش مهره سفید و شش مهره مشکی قرار‌ می‌گیرد.

روبروی هم بنشینید. این بازی اغلب به صورت انفرادی با دو بازیکن انجام می‌گردد، اگرچه می‌توان بصورت چهار نفره نیز بازی کرد. درهر دو روش، تیم‌ها یا بازیکنان باید مقابل حریف یکدیگر بنشینند. هر بازیکن باید از بخش مخصوص به خود، مهره مهاجم را پرتاب کند.

به مهره مهاجم باید ضربه زده شود، درواقع هل دادن این مهره خطا می‌باشد. هنگام استفاده از مهره مهاجم نمی‌توانید صندلی خود را حرکت دهید یا آن ‌را ترک کنید و باید از داخل مرز مستطیلی انتهای تخته به مهره مهاجم ضربه بزنید.

روش پرتاب مهره مهاجم

روش مستقیم (روش رایج):

کف دست خود را به سمت پایین گرفته و نوک انگشتان خود را خیلی آرام روی تخته کاروم قرار‌دهید. انگشت اشاره خود را پشت مهره نگه‌داشته و با تکان دادن انگشت خود، به مهره مهاجم ضربه بزنید.

روش قیچی:

این روش کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ممکن است برای شما راحت تر باشد.

دست خود را به پهلو روی تخته قرار داده، سپس انگشت وسط و انگشت اشاره خود را به سمت عقب نگه دارید و با رها کردن انگشت میانی، به مهره مهاجم ضربه بزنید.

شروع بازی:

شروع کننده بازی با پرتاب سکه مشخص می‌گردد. پس از آن، به نوبت مهره مهاجم را پرتاب کنید تا زمانیکه یک مهره پاکت شود، همانند بازی بیلیارد، رنگ مهره پاکت شده برای بازیکن پرتاب کننده ثبت می‌گردد.

همیشه باید قبل از زدن یک ضربه جدید، مهره مهاجم خود را به مستطیل زمین خود برگردانید.

هدف بازی کاروم این است که تمام مهره‌های خود را قبل از بازیکن حریف پاکت کنید.

لازم به ذکر است پس از پاکت کردن مهره ملکه، باید یک مهره کاروم‌من در همان سوراخ پاکت کنید، در غیر اینصورت، مهره ملکه به بازی برگشته و در مرکز دایره وسط بازی قرار می‌گیرد.

پس از اینکه اولین مهره کاروم‌من از بازی بیرون رفت، می‌توان مهره ملکه را پاکت کرد.(عملکرد ملکه تقریبا شبیه توپ سیاه 8 در بیلیارد است). اگر کمتر از 24 امتیاز داشته باشید، مهره ملکه 5 امتیاز اضافی به امتیاز شما اضافه می کند و اگر بیش از 24 امتیاز داشته باشید، هیچ امتیاز اضافی برای پاکت‌کردن ملکه دریافت نمی‌کنید.

هر دور بازی زمانی به پایان می‌رسد که یک بازیکن تمام مهره‌های خود را پاکت کند و مهره ملکه از بازی بیرون رفته باشد. اولین بازیکنی که به امتیاز 29 برسد، برنده بازی اعلام می‌شود. لازم به ذکر است، هر بازیکن پس از پرتاب موفق داخل سوراخ، ضربه بعدی را نیز باید انجام دهد.

خطاهای بازی:

خطاهای بازی که جریمه هر یک، با بازگرداندن یک مهره‌ پاکت شده به داخل زمین انجام می‌شود، به شرح ذیل می‌باشد:

  • پاکت کردن مهره مهاجم.
  • پرت شدن هر یک از مهره‌ها به بیرون از تخته بازی.
  • پاکت کردن مهره بازیکن حریف (علاوه بر اینکه یکی از مهره‌های شما به تخته بازگردانده می‌شود، در صورت پاکت شدن مهره ملکه توسط شما، مهره ملکه نیز به میز بازی بازگردانده می‌شود.)
  • لمس هر یک از مهره های داخل بازی غیر از مهره مهاجم.

اگر مهره نهایی خود را قبل از پاکت کردن مهره ملکه، داخل سوراخ پرتاب کنید، هم مهره‌‌‌ی پاکت شده و هم یک مهره دیگر به بازی بازگردانده می‌شود. (به عبارت دیگر، در این حالت دو مهره به تخته برگردانده می‌شود.)

بازی سه نفره

درصورت بازی بصورت سه نفره که یک نوع بازی غیر رسمی به حساب می آید،. هر بازیکن مجاز است کاروم‌من هارا با هر رنگی پاکت کند.

امتیازها: کاروم‌من مشکی : 10 امتیاز – کاروم‌من سفید : 20 امتیاز – مهره ملکه : 50 امتیاز

همانند بازی اصلی، مهره ملکه می‌بایست توسط مهره کاروم‌من پوشانده شود.

طبق سیستم امتیاز دهی، اگر یک تیم یا بازیکن در اوایل بازی امتیاز مهره ملکه را بدست آورد، حریف همچنان شانس خوبی برای برنده شدن با کسب امتیاز بیشتر دارد.